dinsdag 9 juni 2009

Brief uit Argungu, Nigeria, 22 augustus 1993

Zo, ik kom net uit het restaurant. Lekker gegeten. De eerste gang was een bakje goor water met een vies bruin beest erin. Het bleek een vis te zijn. Gelukkig was hij al dood, en na de eerste schrik smaakte het allemaal nog goed ook. Culinaire hoogstandjes hoef je in Nigeria niet te verwachten en de bediening is helemaal catastrofaal. Ik had soep, rijst met kip, fruitsalade en daarna koffie besteld, en raad eens wat ik als eerste kreeg? De koffie dus.

Ik ben voorlopig verantwoordelijk voor het landmeten op ons project en op het moment ben ik met een Peugeot 504 Break (die worden hier nog nieuw gemaakt), 'n chauffeur en 2 landmeters onderweg in 'n paar noordelijke staten van het land, langs plaatsen als Kaura Namoda, Birnin-Kebbi en Zuru.
Mooie landschappen, prachtige lemen dorpen, veel kamelen en ander vee, mooie vrouwtjes, echte Afrikaanse tafereeltjes zoals b.v. een kerel op een brommer met een geit voor op de tank, kinderen die visjes en krekels hebben gevangen en die op een vuurtje roosteren enz enz. Daar geniet ik volop van.
Van mijn werk minder moet ik zeggen. Mr Bello, de chief-surveyor (zo noemt hij zich) waar ik mee moet samenwerken, is lui, stom, geschift, lelijk, dik, en een oplichter. Maar verder valt hij wel mee. Ik sta constant te brullen en te dreigen om hem onder de duim en aan het werk te houden.

Morgenavond ben ik weer terug in Kaduna (hoop ik), daar woon ik voorlopig met 3 collega's in een mooi huis in een mooie buitenwijk. We zijn van alle luxe voorzien en een kok/steward kookt, bedient, maakt schoon, wast, strijkt, maakt de bedden, doet boodschappen, heerlijk.

Auto's zijn duur hier. Er rijden veel gebruikte uit W. Europa rond, gewoon met een Hollands, Belgisch, Duits kenteken en opschriften als "Bakkerij Piet Smits". Als je voor f2000,-- een aardig japannertje zou kopen, en die door de Sahara hier naar toe zou rijden, zou je er zeker 80.000 Naira voor krijgen. Voor dat bedrag kun je wel een half jaar vakantie houden en nog een vliegticket terug naar huis kopen. Een Nigeriaans gezin leeft 3-4 jaar van zo'n bedrag. Voor de rest is Nigeria voor ons spotgoedkoop geworden. Officiƫle prijs benzine: 5ct/l, cola: 20 cent, 0.6 l bier: 75 ct, super-luxe hotel: f25,-/nacht. Nigerianen verdienen echter maar weinig, f100,--/maand is al een goed loon.
Genoeg over geld, dan nog maar even over het weer: regentijd, d.w.z. mooi zomerweer met af en toe 'n gigantische regendag (vandaag b.v.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten